29 mei 2018 van Leon naar Rabanal del Camino - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Jack Ruijters - WaarBenJij.nu 29 mei 2018 van Leon naar Rabanal del Camino - Reisverslag uit Rabanal del Camino, Spanje van Jack Ruijters - WaarBenJij.nu

29 mei 2018 van Leon naar Rabanal del Camino

Door: Jack en Frans

Blijf op de hoogte en volg Jack

29 Mei 2018 | Spanje, Rabanal del Camino

29 mei 2018 van Leon naar Ranabal del Camino
Bij het vertrek was het koud (12 graden) en nat. Vanuit Leon waren we weer snel op de route. Rond de klok van 12:00 kon het regenjasje uit. Frans had ondanks de handschoenen last Van koude handen. Het traject ging deels weer over de ‘favoriete ondergrond’ van Frans: onverhard en kiezelsteentjes. Gelukkig bleven de banden hard. Rond 13:30 was het tijd voor de lunch in Astorga. Op het terras hebben we wat gekletst met 2 dames uit omgeving Amsterdam, beiden met een gehuurde E-bike om vanuit Leon naar Santiago te rijden. Hun bagage werd van hotel naar hotel gebracht. Fietsenmaker Frans stelde op verzoek het stuur van hun fietsen in op de juiste hoogte.
Na de lunch was het droog en scheen de zon. Het landschap veranderde van plat naar geaccidenteerd. Rond 15:30 aangekomen bij ons appartement in Rabanal. We koken macaroni pennen met witte bonen, ui, knoflook, varkensvlees en tomatensaus. Het assortiment van het lokale supertje was zeer beperkt en niet bepaald scherp in prijs.
Statistiek: 85 km en 600 hoogtemeters. Nog te gaan 260 km. Zonder tegenslag zullen we vrijdag in Santiago de Compostela aankomen.

  • 29 Mei 2018 - 18:17

    Gerbrant:

    Hallo mannen, vandaag dit gelezen in NRC :)

    Bravo Tom!
    Karl Vannieuwkerke

    Om te beginnen wil ik Tom Dumoulin van harte feliciteren met zijn tweede opeenvolgende overwinning in de Ronde van Italië. Sterk fietswerk loodste hem naar een verdiende eindzege. Dat Simon Yates op één dag meer dan een half uur zou verliezen had ik nooit zien aankomen. Frêle, niet stevig genoeg gebouwd voor drie weken fietsen, te weinig ervaring. Ik wil het allemaal graag geloven, maar meer dan een half uur op één dag. Daar zit meer achter. Lood langs het ventieltje in de banden gepompt door zijn eigen mecanicien die zwaar is betaald door een concurrent, een laxeer – of slaapmiddel in de Grana Padano die hij daags voor de rit over de Finestre netjes over zijn pasta raspte of een kom water met ontpoppende muggenlarfjes onder zijn hotelbed geschoven. Er moet iets spectaculairs gebeurd zijn om Simon Yates te ontwrichten. Over een paar jaar wordt het grootste complot in de geschiedenis van het wielrennen wel blootgelegd. De beste klimmer van de Giro verliest anders op één dag niet alles wat hij in drie weken vakkundig heeft opgebouwd. En al helemaal niet in een bergrit.

    Dat Chris Froome de Giro heeft gewonnen, meldt mijn vriendin me. Ze komt af en toe eens over mijn schouder piepen als ik een column schrijf. Op zoek naar dt-fouten. Ze heeft er voorlopig nog geen gevonden, maar ik ben op mijn hoede voor sabotage. Als ik mijn toetsenbord eens zal vergeten te vergrendelen, heb ik het ongetwijfeld zitten. Maar Froome de Giro gewonnen? Daar moest ik toch eens over nadenken. Deed die dan mee? Ik had hem al van mijn lijstje geschrapt nog voor de Giro begon omdat ik een hekel heb aan klassenjustitie. In het verleden zijn er renners voor een kleinere dosis Salbutamol aan de kant moeten blijven. Kan Team Sky, het machtigste wielerconcern ter wereld, zich meer permitteren dan een ander? De onduidelijkheid doet de geloofwaardigheid van het wielrennen geen deugd.

    Er is nog een andere reden waarom ik Chris Froome als Girolaureaat weiger te erkennen. Twee weken geleden schreef ik hier: ‘Als Tom Dumoulin toch nog wint, fiets ik volgend jaar naar Santiago de Compostella als tegenprestatie.’ En laat me daar nu net zoveel zin in hebben. De reisplannen hebben zich twee weken lang in mijn hoofd genesteld, de routes worden ondertussen gepland. Af en toe een tussenstop op een wijndomeintje met naam en faam zal niet ontbreken. Ik ben een moderne bedevaarder. Toen ik op Twitter een ballonnetje opliet, stroomden de sollicitaties vlotjes binnen. In mei volgend jaar vertrekt een peloton richting Galicië. En misschien heeft mijn Britse vriend Chris dan ook tijd als hij even uit competitie moet na een Salbutamolzaakje dat bijna twee jaar heeft aangesleept.

    Karl Vannieuwkerke is presentator bij de Vlaamse omroep VRT.


  • 29 Mei 2018 - 19:26

    Matty En Martien:

    Hallo Jack en Paco,
    Bij jullie is het fris, hier vallen de mussen van het dak. Het weer in Europa staat op zijn kop.
    Zo te zien gaat het goed met jullie. De laatste loodjes komen er aan. Nog maar 260 km lijkt vanaf hier een peuleschilletje. We missen Frans bij het bridgen!!
    Zet hem op!!
    M en M

  • 29 Mei 2018 - 20:26

    Henk En Tonny:

    Hallo Jack en Frans,

    Jullie zijn heel erg goed bezig. Nog eventjes doorgaan en de eindstreep is in zicht.
    Groetjes en fiets ze nog.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jack

Actief sinds 06 Mei 2018
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 8144

Voorgaande reizen:

11 Mei 2018 - 04 Juni 2018

Fietstocht naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: